Dowiedz się więcej o webdevelopmencie

Co powinien dostarczyć klient przed rozpoczęciem współpracy?

Każdy wykonawca potrzebuje szczegółowych informacji oraz oczekiwań względem produktu, aby uniknąć błędów, nieporozumień oraz niespełnienia oczekiwań klienta. Zlecając krawcowi wykonanie garnituru na zamówienie, musimy podać dokładne wymiary, barwę, materiał, preferowany krój i wiele innych faktów. W realizacji usług internetowych wcale nie jest inaczej. Co zatem musi otrzymać developer, aby w ogóle mógł rozpocząć pracę? Najprościej wystarczyłoby napisać, że wszystko, co tylko klient wie na temat projektu. Niemniej jednak chcielibyśmy tutaj poruszyć przede wszystkim cel solidnego przygotowania materiałów projektowych. Dotyczy to wszystkich rodzajów projektów - od małej wizytówki po duże sklepy internetowe.

Dlaczego jest to takie ważne?

Tworzenie layoutu wymaga wypełnienia go jakąkolwiek treścią. Idealna strona internetowa to taka, która jest w pełni dostosowana do potrzeb klienta. Jeżeli klientowi zależy na umieszczeniu na stronie wielu zdjęć, to częstym rozwiązaniem jest stworzenie slidera na stronie głównej, który od samego początku będzie przyciągał użytkowników poprzez zapętlone wyświetlanie kilku ładnych fotografii. Wypunktowania w tekstach można zamienić na ikony, a statycznie podany adres firmy można połączyć z Google Maps. Każdy komponent musi być przemyślany i dobrze dopasowany do reszty, aby strona tworzyła harmonijną całość. Nie jesteśmy developerami, którzy kupują w sieci gotową templatkę i wypełniają ją jakąkolwiek treścią. My tworzymy templatkę na podstawie treści, dzięki czemu strona jest o wiele lepiej dopasowana do oczekiwań projektowych. Prędzej czy później klient i tak musi tę stronę wypełnić prawdziwym contentem, a próbne teksty zmienić na dane swojej firmy. Po co więc zwlekać, skoro można zrobić to od razu? Dobrze przygotowane treści to redukcja zbędnych maili, telefonów oraz skrócenie czasu pracy o ponad połowę, czyli Twój projekt może być online o wiele szybciej niż myślisz. Jeżeli otrzymamy niewystarczającą ilość informacji, to nasza praca jest utrudniona, a klient nie może otrzymać szczegółowej wyceny projektu, bo zwyczajnie nie wiemy jak duży on będzie.

Co jeszcze można zyskać na dobrym przygotowaniu treści?

Ilość treści może dać nam pierwsze sygnały do tego, czy zaproponować stronę typu one-page czy klasyczny multisite oraz czy oprzeć stronę o CMS, np. WordPress, czy nie ma takiej potrzeby. Wszystkie te rozwiązania mają swoje plusy i minusy oraz swoje ceny, a dodatkowo są zależne od tego, co na tej stronie będzie się znajdowało.

Wystarczy tej teorii - co dokładnie trzeba przygotować?

Bez obaw - powiemy Ci co zrobić krok po kroku. Wystarczy przemyślenie kilku podstawowych rzeczy i sporządzenie notatek.

single-image-one

1. Główne informacje oraz cel

Zastanów się co jest głównym celem Twojej witryny. W przypadku sklepu jest to sprzedaż produktu. W przypadku strony wizytówkowo-informacyjnej jest to zapoznanie się z ofertą firmy. Można w tym wypadku postarać się o jakieś treści nawołujące do interakcji np. "Zobacz naszą ofertę", "Skontaktuj się z nami" lub wyciągnięcie kilku realnych statystyk np. "90% klientów ocenia nasze usługi 5/5". W punkcie pierwszym powinieneś mieć tylko zarys i wstępną wizję. Najczęściej klienci na tym etapie mają jakiś pomysł na kolorystykę oraz kilka pomysłów na to co powinno się znaleźć na stronie. Można także zrobić analizę konkurencji i sprawdzić strony firm, które zajmują się czymś podobnym. Jeżeli coś Ci się spodoba, spróbuj rozważyć podobne rozwiązanie pod kątem własnego zastosowania. Jeżeli na stronie konkurencji coś cię irytuje, to zapamiętaj, aby samemu nie popełnić tego błędu. Dobra analiza konkurencji daje do zrozumienia co musi się znaleźć na stronie oraz czego najlepiej unikać.

2. Nawigacja witryny

Podziel swoją stronę na odpowiednie podstrony. Może być to klasyczne "Home, About, Offer, Contact", a może potrzebujesz więcej podstron. Pamiętaj że podstrony można zagnieżdżać. Twoja nawigacja może wyglądać np. tak:

  • I. Strona główna
  • II. O nas
  • III. Sklep
  • 1. Koszulki
  • 2. Buty
  • a. Sandały
  • b. Klapki
  • IV. Kontakt

3. Zawartość poszczególnych podstron

Jeżeli masz już główne cele witryny oraz rozpisaną nawigację strony, to pozostaje teraz wypełnienie odpowiednią treścią. Strona główna powinna zawierać ogólne informacje o firmie. Z reguły powinna być efektowna i estetyczna wizualnie. Powinna zawierać bardziej ogólne fakty i krótkie, konkretne informacje. Wstrzymaj się z długimi tekstami - je możesz umieścić na podstronach. Podstrona kontaktowa to najczęściej Twoje dane, adres (Google Maps), media społecznościowe, formularz kontaktowy itp.

Pamiętaj, że jeżeli nie masz czasu, ochoty, lub po prostu nie czujesz się najlepiej w pisaniu tekstów, zawsze możesz zlecić to zadanie naszemu copywriterowi. Po wypełnieniu powyższych dwóch punktów i wstępnej rozmowie, będziemy w stanie przygotować content dla Twojej firmy.

4. Mam już wszystko - co dalej?

Zapisz dokument jako PDF oraz wyślij nam go na maila: kontakt@ercoding.pl. Możesz także wysłać link do dokumentu Google, jeżeli jest to dla Ciebie bardziej wygodne.

Wróć do artykułów

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że wyrażasz na to zgodę.